Michal Otradovec | 21.11.2024
Z 10 let na 12 měsíců! Akcelerační zóny mají ambici výrazně zrychlit development OZEDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
Esporty, neboli elektronické sporty, zahrnují soutěžní hraní primárně na počítačích, mobilních telefonech nebo herních konzolích. Dva nebo více hráčů soutěží sólo nebo v týmech v online nebo LAN turnajích, tedy většinou na stadionech nebo v koncertních halách.
V praxi se tyto turnaje a sledování esportu nijak neliší od sledování klasických sportů, mnohdy se turnaje hrají i na stejných místech, např. největší Dota 2 turnaj The International byl původně plánován, že se uskuteční ve Stockholmu v hale Globen, resp. Avicii Areně. To je poměrně velká změna od lokálně organizovaných turnajů za pár peněz před 10 lety.
Esport od té doby obrovsky narostl a ani se nezdálo, že by tento trend nějak klesal, naopak. Např. jen v Americe se jednalo v roce 2021 o 24 miliónů diváků esportu. Fanoušci esportu mohou tyto turnaje sledovat prostřednictvím služby Twitch, která v roce 2021 zaznamenala průměrně 2,78 milionu souběžných diváků a 8,46 milionu vysílání každý měsíc. I v důsledku toho toto odvětví zaznamenalo obrovský nárůst investic od venture capital investorů a v poslední době i od private equity fondů. Např. podle Deloitte se počet investic do esportu v roce 2018 zdvojnásobil – z 34 v roce 2017 na 68 v roce 2018. To se odráží i v celkovém objemu investovaných dolarů: investice se v roce 2018 zvýšily na 4,5 miliardy dolarů z pouhých 490 milionů dolarů v předchozím roce, což představuje ohromující meziroční nárůst o 837 %. Tyto investice jsou rozdělovány napříč celým ekosystémem – od esportových organizací a hráče přes provozovatele turnajů až po digitální vysílatele – a umožňují jeho fungování a růst.
Esport jako takový nicméně v posledních letech zažívá velmi turbulentní období. Pandemie Covid-19 de facto celý tento růst zastavila a provozovatelé turnajů počítali velké ztráty. Ligy a turnaje se přesouvaly online, ale z důvodu vyšší latence přestala na 2 roky existovat mezinárodní soutěž. Paradoxně v kontrastu toho, že tržby videoher v době karantény raketově vzrostly. V momentě, kdy se situace začala uklidňovat a začaly se objevovat náznaky opatrného optimismu, že by se živé esportové turnaje mohly v roce 2022 vrátit, však Rusko zaútočilo na Ukrajinu. Hráči z východní Evropy patřili dlouhodobě mezi ty nejlepší a spousta týmů a organizátorů tak řeší co dál.
Možná i z těchto důvodů a dočasného propadu a nejasností je ale rozumné esport neopomíjet a opět ho mít v hledáčku. Prvotní boom trochu v kontextu nedávných událostí pominul a trh opět nabízí zajímavé možnosti zhodnocení. Prvním místem, kde začít při investování do esportu, jsou veřejně obchodované akcie technologických firem. V odvětví esportu již působí velcí hráči, jako je společnost MTG, Microsoft nebo Amazon, který na herní scénu vtrhl v roce 2014, kdy za 970 milionů USD koupil největší a de facto jedinou streamovací službu Twitch. Takové investice nicméně nenabízí čistě esportovou expozici. Tu lze hledat většinou spíše u specifičtěji zaměřených firem – například u společnosti NVIDIA (výrobce grafických čipů) nebo Esports Technologies (NASDAQ:EBET), která měla v roce 2021 jedno z nejúspěšnějších IPO. V neposlední řadě jsou tu i ETF. Např. Roundhill BITKRAFT Esports & Digital Entertainment ETF (ARCA:NERD) je čistě esportový ETF. Mezi další ETF nabízející expozici vůči esportovému trhu spadají třeba Video Game Tech ETF (NYSE:GAMR), VanEck Vectors Video Gaming and Esports ETF (NASDAQ:ESPO) a Global X Video Games & Esports ETF (NASDAQ:HERO).
Vyvstává zde však stále otázka – zahýbají s růstem esportu případné další pandemické vlny a neklesne důvěra v toto odvětví z důvodu stále rostoucích tendencí propojit esport s NFT?
Použité zkratky:
Burzy a zkratky společností: