M. Sýkora Horňáková | 4.12.2024
Profesní žebříčky ocenily hned 2 naše expertky. Gratulujeme!Daně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
Veronika Odrobinová | 2. Prosince 2024
Termín Černý pátek neboli Black Friday je v současnosti spojován s marketingovou akcí původem z USA, která je považována za začátek předvánoční nákupní sezony. Díky slevám, které během akce prodejci nabízí, se jedná o jeden z nejrušnějších nakupovacích dní v roce. Tato tradice se, jak to bývá, přesunula i na starý kontinent. Mnohdy však ve velmi modifikované podobě. Zákazník se proto lehce ztratí ve změti sloganů a bombastických hesel. Jak se vyznat v tom, co je skutečnou slevou a co prodejní fintou? Poradí naše partnerka Veronika Odrobinová.
Ve Spojených státech stále ve většině případů platí, že je Black Friday soustředěný do jednoho dne. Český ekvivalent je však rozbředlý do mnoha týdnů. Zřejmě i s ohledem na fakt, že u nás akce nemá takovou tradici, obchodníci ji spouští prakticky kdykoliv. Veronika Odrobinová proto doporučuje lidem, kteří uvažují o koupi konkrétního zboží se slevou, aby se o něj začali zajímat ještě před Black Friday. Je totiž důležité vědět, jak se jeho cena pohybuje v čase.
V této souvislosti připomíná i aktuální „slevovou legislativu“: „Počínaje lednem 2023 jsou podle zákona o ochraně spotřebitele (§ 12a odst. 1 písm. a) podnikatelé povinni počítat výši slevy z nejnižší ceny, za kterou výrobek prodávali v posledních 30 dnech.“ Výjimku z této povinnosti má zboží podléhající rychlé zkáze, případně s krátkou dobou spotřeby (netrvanlivé potraviny, řezané květiny a podobně).
„Věnujte proto zvýšenou pozornost cenovým štítkům. Obchodníci totiž informaci o nejnižší ceně za posledních 30 dní často uvedou (jestli vůbec) jen mikro písmeny,“ radí Veronika Odrobinová a upozorňuje i na fakt, že od zavedení této povinnosti přibylo označení typu „trvale nízké“, „cenová bomba“, „neporazitelné“, která mají označovat výhodnou cenu, ale nikoli slevu.
V kontextu matoucích až klamavých cenových štítků je potřeba dávat pozor ještě na jeden chyták, a sice podmíněné slevy. Snížení ceny je totiž stále častěji navázáno na nejrůznější další podmínky, ať už se jedná o minimální výši celého nákupu, vztažení pouze na vybrané zboží (jen nejdražší či jen nejlevnější zboží) nebo na registraci do aplikace daného obchodu.
I přes zpřísnění slevové legislativy musí spotřebitelé nekalým obchodním praktikám čelit dál. Data výroční zprávy České obchodní inspekce za rok 2023 prozrazují, že konkrétně v oblasti slev loni ČOI provedla 1665 kontrol a v 816 případech zjistila porušení – tedy při každé druhé kontrole. Proč je procento stále tak vysoké, vysvětluje Odrobinová takto: „Současná právní úprava totiž úplně neznemožňuje (umělé) zvýšení cen před slevovou akcí. Nelze tak vyloučit, že někteří podnikatelé zvýšili cenu s dostatečným předstihem, aby během Black Friday (nebo před Vánocemi atd.) následně mohli poskytnout (umělou) slevu.
Jak tedy nenaletět? Obchodníci jsou a vždy budou ve svých slevových fintách vynalézaví, Veronika Odrobinová proto radí nakupovat spíš přes e-shopy. „Obecně je pro spotřebitele díky možnosti odstoupení od smlouvy bezpečnější nákup přes e-shop. V on-line prostředí navíc spotřebitel může snadněji srovnat cenu poptávaného produktu napříč trhem i časem,“ vysvětluje.
Obezřetnost je ale samozřejmě nutná i během nakupování na internetu, kde přibývá falešných e-shopů i falešných profilů na nejrůznějších prodejních platformách. Veronika Odrobinová proto apeluje na kupující, aby si před každým nákupem z „neznámého“ e-shopu na seznamu rizikových e-shopů vedeném Českou obchodní inspekcí ověřili, zda se nechytili do pasti.
V případě nákupu přes známější e-shopy pak doporučuje zkontrolovat, zda se spotřebitelé skutečně nacházejí na webové stránce daného e-shopu. České e-shopy mají typicky domény .cz případně .com, součástí odkazu by neměla být s e-shopem nijak nesouvisející slova.
V neposlední řadě pak doporučuje zvážit použití služeb, které spotřebiteli umožní odklad platby až na okamžik převzetí zboží. Řeč je tedy o dobírkách při převzetí zásilky.
Kompletní verze textu vyšla jako rozhovor pro server peníze.cz.