Richard Knobloch | 5.11.2024
Velká novela zákona o DPH schválena Poslaneckou sněmovnouDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
V důsledku negativních dopadů války na Ukrajině došlo k enormnímu nárůstu cen plynu, elektrické energie a ropných produktů, které následně zvyšují ceny dalších produktů z výrobního a zpracovatelského průmyslu, a nárůstu úrokových sazeb.
Pro účely řešení zastropování cen výše uvedených komodit vydala Rada Evropské unie návrh Nařízení Rady k nouzové úpravě vysokých cen energií, která stanovuje způsob zastropování cen energií na úrovni Evropské unie a způsob přerozdělení daní z nadměrných zisků mezi členskými státy na základě principu solidarity v závislosti na ohrožení ekonomik členských států vysokými cenami energií.
Pro účely zmírnění, resp. řešení negativních dopadů zvýšených cen výše uvedených komodit připravuje MFČR novelu zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, která by měla zavést novou dodatečnou daň z příjmů právnických osob aplikovanou v letech 2023 – 2025 k jejich standardní 19% daňové povinnosti, a jejíž základní rysy MFČR představilo 6. 10. 2022.
Nová daň se bude vztahovat na podniky s významnou činností v odvětvích, ve kterých dochází ke vzniku neočekávaných zisků, tedy výroby a obchodu s elektřinou a plynem, bankovnictví, těžby fosilních paliv a výroby a distribuce ropných a koksárenských produktů.
V bankovním sektoru dle vyjádření MFČR dopadne daň z neočekávaných zisků na firmy s čistým úrokovým příjmem nad 6 mld. Kč za předcházející rok, což je dle definice ČNB hranice obecně oddělující velké a střední či malé banky. Není zde ještě zcela jasné, zda se tato nová daň bude vztahovat čistě na banky nebo i na další společnosti (samostatné nebo v rámci bankovních holdingů) poskytující finanční zprostředkování.
V oblasti výroby a distribuce energií se budou posuzovat celé holdingy, pokud je jeho celkový obrat z dané činnosti více než 2 mld. Kč ročně.
Základem pro výpočet 60% daně z neočekávaných zisků by měl být kladný rozdíl mezi základem daně dosaženým těmito poplatníky v letech 2023 až 2025 a průměrem základů daně těchto poplatníků dosažených letech 2018 až 2021 zvýšeným o 20 % reprezentující standardní, tj. očekávané zvýšení zisků těchto společností za roky 2018 až 2021.
Autor: Jaroslav Foltýn