GT News

Daně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.

Pavel Hluska | 9. Prosince 2024

Digitalizace havarijních plánů: Jak splnit nové požadavky vodního zákona a mít vše pod kontrolou

Sdílet článek:

Havarijní novela vodního zákona (zákon č. 182/2024 Sb., který mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách) přinesla změny v § 39 odst. 2 písm. a). Nově se zavádí povinnost vkládat digitalizované havarijní plány do systému ISPOP (Integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností).

Hlavní změny zavedené novelou:

  • Zachování stávající povinnosti: Povinnost zpracování havarijního plánu zůstává nezměněná a nerozšiřuje okruh subjektů, kterých se týká.
  • Digitalizace plánů: Novela zavádí povinnost digitalizovat havarijní plány, avšak nezavádí přímou povinnost jejich aktualizace. Grant Thornton však doporučuje plány aktualizovat v souladu § 41 (Havárie) a § 42 (Povinnosti při havárii).
  • Přechodné období: Stávající havarijní plány musí být do ISPOP nahrány při nejbližší aktualizaci, nejpozději do 1. srpna 2026.
  • Nové plány: Digitalizace se bez odkladu týká plánů vytvořených po 1. srpnu 2024.
  • Omezený rozsah: Povinnost vkládání do ISPOP se vztahuje pouze na havarijní plány, pokud havárie může ovlivnit vodní tok.

Povinnost podle § 39 odst. 2 písm. a):

Subjekty, které nakládají se závadnými látkami ve větším rozsahu nebo při zvýšeném riziku pro vody, musí:

  1. Vypracovat havarijní plán, schválit jej u příslušného vodoprávního úřadu a projednat jej s příslušným správcem vodního toku, pokud může havárie ovlivnit vodní tok.
  2. Subjekty, které nakládají se závadnými látkami, které při havárii mohou ovlivnit vodní tok, musí po schválení vložit plán do ISPOP.

Podrobnosti k náležitostem havarijního plánu definuje vyhláška č. 450/2005 Sb., o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků. V souvislosti s přijetím havarijní novely se aktuálně připravuje její aktualizace. Součástí této novelizace by měl být i vzor nového formuláře ISPOP, který bude zahrnovat klíčové informace z havarijního plánu, například:

  • Druh a množství závadných látek, se kterými je nakládáno.
  • Údaje o recipientu, který může být havárií ovlivněn.
  • Opatření ke zmírnění následků havárie.
  • Kontaktní informace.

Tento formulář bude k dispozici od 1. prosince 2024.

Naše společnost disponuje týmem zkušených odborníků v oblasti životního prostředí, kteří pomohou s tvorbou havarijních plánů i s jejich digitalizací a následným vložením do systému ISPOP. Díky našim znalostem a praxi zajistíme, aby byly všechny kroky prováděny efektivně a v souladu s legislativními požadavky.

Nabízíme rovněž kompletní provedení interního auditu vašeho systému environmentálního managementu (EMS). Audit provádíme od A do Z, od identifikace nedostatků, až po návrh a realizaci opatření ke splnění zákonných povinností. Naším cílem je pomoci vám nejen identifikovat mezery ve vašem systému, ale také je úspěšně vyplnit a posílit vaše postupy v souladu s platnými předpisy.

Spoluprací s námi získáte jistotu, že Váš systém splňuje všechny zákonné požadavky a je připraven zvládnout případné výzvy.