Daně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
Vladimír Moravčík | 26. Července 2024
Z titulků článků v mediálním prostoru v posledních týdnech se může zdát, že trh s elektromobilitou zažívá po několika předešlých letech prudkého růstu výrazné ochlazení. Objevují se zprávy o menších prodejích elektromobilů za první čtvrtletí, než s kolika počítaly plány automobilek. Jsme svědky počátku konce elektromobility? Pojďme se na situaci na trhu podívat detailněji.
V kontextu EU nebylo nominálně nikdy registrováno více nových čistě bateriových elektromobilů (BEVs) než v prvním čtvrtletí letošního roku. V absolutních číslech tedy trh s elektromobilitou stále roste. Nicméně v posledních dvou měsících skutečně došlo k ochlazení trhu, a to především z důvodu zrušení dotačních programů na pořízení elektromobilů v sousedním Německu. Navzdory tomu zůstal podíl osobních elektromobilů na celkovém počtu nově registrovaných vozidel v EU na úrovni 12 %.
Na Českém trhu je toto ochlazení sotva patrné. V prvním čtvrtletí rostly počty registrací nových, a především ojetých elektromobilů, jak ilustruje graf:
V kontextu Česka je ovšem nutné brát v potaz, že trh roste z velmi malého základu. Česká republika v elektromobilitě oproti západoevropským zemím stále zaostává. Právě růst ojetých vozů ukazuje na cestu, kterou se elektromobily v budoucnu dostanou k širšímu okruhu řidičů. V současné době je 73 % elektromobilů pořizováno do firemních flotil, které tyto vozy nejpozději po čtyřech až pěti letech obměňují a pouští na sekundární trh. Lze očekávat, že tento trend ještě zesílí se zavedením povinnosti firem provádět nefinanční reporting (ESG) od roku 2026. Jednou z nejsnazších cest, jak ESG reporting plnit, je právě pořízení elektromobilu do firemní flotily. V horizontu pěti let lze tedy čekat akceleraci právě sekundárního trhu s elektromobily.
Závěrem lze tedy konstatovat, že k ochlazení prodejů elektromobilů došlo a lze očekávat, že se zpožděním se tento trend projeví i na našem trhu. Jedná se ovšem o zpomalení růstu, které považujeme za krátkodobé. Vzhledem k návazným unijním regulativům o nefinančním reportingu firem a podpoře alokované na elektromobilitu v rámci národních dotačních programů lze v dlouhodobém horizontu očekávat další růst trhu.