
M. Sýkora Horňáková | 14.2.2025
Naše právní kancelář posiluje svou pozici: Ocenění v Chambers Global Guide a v oblasti Corporate / M&ADaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
Veronika Odrobinová | Petr Pešek | 7. Listopadu 2023
Dne 12. 10. 2023 bylo ve Sbírce soudních rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie pod sp. zn.: C-286/22 vyhlášeno rozhodnutí, které se zabývalo odvěkou otázkou: Je elektrokolo motorové vozidlo?
Cyklistu na elektrokole při projížďce v okolí Brugg srazilo auto. Cyklista byl při této nehodě vážně poraněn a po několika měsících v nemocnici na následky zranění zemřel. Belgické soudy se při řešení otázky odškodnění dostaly i k otázce toho, zda je elektrokolo motorové vozidlo ve smyslu směrnice 2009/103/EC. Pokud by bylo, znamenalo by to, že by muselo mít své vlastní povinné ručení, bez kterého by cyklista neměl nárok na odškodnění v plné výši.
Ještě před samotným rozhodnutím soud konstatoval důležitá fakta, která rozhodnutí ovlivnila. Elektrokolo, na kterém cyklista jel, bylo poháněno motorem jen částečně, a k aktivaci motoru bylo zapotřebí jeho “rozšlapání“. Motor elektrokola navíc byl schopný kolo rozpohybovat jen do rychlosti 20 km/h, a to pouze za současného šlapání.
Vzhledem k účelu směrnice 2009/103/EC, kterým je ochrana obětí dopravních nehod, soud rozhodl, že elektrokolo, které plně nespoléhá pouze na výkon svého motoru, není schopné způsobit stejně vysokou škodu jako auto či motorka, a není tedy pro účely této směrnice chápáno jako motorové vozidlo – není k němu tedy zapotřebí vést povinné ručení.