Jan Nešpor | 28.1.2025
Provozování Airbnb nájemcem jako důvod k výpovědi nájmuDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
Veronika Odrobinová | 28. Ledna 2025
Novela zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (dále jen „novela“), která byla schválena na konci loňského roku, přináší významné změny v oblasti náhradního plnění a zaměstnávání osob se zdravotním postižením (dále jen „OZP“). Tyto změny vstoupily v platnost od 1. ledna 2025 a jejich cílem je především zvýšit pracovní příležitosti pro OZP a podpořit jejich začlenění na volném trhu práce.
V současné době mají zaměstnavatelé s více než 25 zaměstnanci povinnost zaměstnat 4 % OZP. Tuto povinnost mohou zaměstnavatelé plnit třemi způsoby, a to:
Až do přijetí aktuální novely byly všechny výše uvedené možnosti plnění povinného podílu považovány za rovnocenné. Novela však přináší změny, které mají za cíl motivovat zaměstnavatele, kteří dosud nezaměstnávali OZP napřímo, aby tuto možnost zvážili a zaměstnavatele, kteří již částečně plní povinnost zaměstnáváním OZP, oproti stávajícímu stavu naopak zvýhodnit.
V rámci dosavadní právní úpravy bylo plnění povinnosti odvodem do státního rozpočtu nastaveno ve výši 2,5násobku průměrné měsíční mzdy za každou OZP, kterou by zaměstnavatel měl zaměstnávat.
Na základě novely však budou zaměstnavatelé, kteří nadále nebudou plnit svůj povinný podíl přímým zaměstnáváním OZP, nově odvádět až 3,5násobek průměrné měsíční mzdy, což se může některým z nich výrazně prodražit. Naopak ti zaměstnavatelé, kteří zaměstnávají OZP alespoň částečně, mohou od letošního roku ušetřit, a to podle toho, jak se přiblíží zákonem stanovené povinnosti zaměstnávat 4 % OZP.
Výše odvodu do státního rozpočtu je nově odstupňována v závislosti na plnění formou přímého zaměstnávání, a to následovně:
Výše popsané změny se netýkají odvodu do státního rozpočtu za rok 2024, který je splatný do 15. 2. 2025.
Novela zavádí také omezení, které znemožní plnit povinnost náhradního plnění odebíráním výrobků nebo služeb od osob spojených dle zákona o daních z příjmu (tj. např. od mateřské a dceřiné společnosti, ale také společnosti kapitálově spojené). To má dle důvodové zprávy zabránit situacím, kdy zaměstnavatelé vyčlení OZP do účelově vytvořené společnosti na chráněném trhu práce, přes kterou pak odebírají výrobky nebo služby.
Výše popsané změny představují zásadní úpravu zákona o zaměstnanosti, která by měla přinést lepší podmínky pro zaměstnávání OZP a zajistit, aby náhradní plnění skutečně podporovalo jejich zaměstnávání.