GT News

Daně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.

Veronika Odrobinová | 27. Září 2022

Novela zákona o evidenci skutečných majitelů

Sdílet článek:

Dílčí úpravy zákona podle požadavků Komise

Začátkem června schválila vláda Petra Fialy v reakci na požadavky Evropské komise návrh („Komise“) novely zákona o evidenci skutečných majitelů č. 37/2021 Sb. („zákon o evidenci skutečných majitelů“ nebo „Zákon“), ten následně prošel Poslaneckou sněmovnou i Senátem a nyní čeká již jen na jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů (č. 245/2022 Sb.).

Komise novelizací podmínila žádosti o platbu v rámci Národního plánu obnovy, který slouží ke zmírnění dopadů pandemie COVID-19 na tuzemskou ekonomiku a k jejímu znovunastartování. Česká republika díky této platformě může dosáhnout až na 7 miliard EUR. O první platbu chce Česká republika požádat již letos a je tak nutné, aby novela byla účinná co nejdříve.

Návrh zapracoval výlučně body, které Komise České republice vytkla. Nejedná se tedy o zásadní přepracování dosavadního pojetí evidence skutečných majitelů tak, jak ho z relativně nového zákona známe, ale pouze dílčí úpravy podle požadavků Komise.

Konkrétně bude oproti dosavadnímu znění absentovat rozlišení skutečného majitele na koncového příjemce nebo osobu s koncovým vlivem. Je samozřejmě otázkou, zda tento krok nepovede ke ztrátě části vypovídací hodnoty dosud evidovaných údajů. Původní terminologii návrh zužuje pouze na majitele přímého či nepřímého a dále dělí na skutečného majitele materiálního (podle § 4 Zákona), náhradního (podle § 5 Zákona), nebo formálního (podle § 6 Zákona). Důvodová zpráva ale uvádí, že „Zásadní změna spočívá v zavedení jednotné materiální charakteristiky skutečného majitele. Ta spočívá v tom, že skutečný majitel právnickou osobu nebo právní uspořádání vlastní nebo kontroluje.“.

Dochází zároveň ke změně v § 7 Zákona, který doposud taxativně vymezoval okruh subjektů, u kterých platilo, že nemají skutečného majitele. Ten je návrhem zúžen na:

  1. stát a územní samosprávný celek, dobrovolný svazek obcí, státní příspěvková organizace, příspěvková organizace územního samosprávného celku, a 
  2. česká právnická osoba založená nebo zřízená za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, pokud Česká republika, kraj nebo obec ji převážně financují, uplatňují v ní rozhodující vliv nebo jmenují nebo odvolávají většinu osob, které jsou členy jejího statutárního nebo kontrolního orgánu; v případě obchodní korporace se vždy vyžaduje, aby veškeré podíly v ní měly přímo nebo nepřímo Česká republika, kraj nebo obec. 

U zbylých subjektů je původní právní fikce nahrazena vyvratitelnou domněnkou (viz § 7 odst. 2 Zákona).

Novela zároveň rozšiřuje možnosti dálkového přístupu do evidence. Tato změna se týká především poskytovatelů dotací, kteří dosud výpis v případě žádosti o dotaci získávali přímo od žadatele. Nově se k němu dostanou sami.

Účinnost novely Zákona o je stanovena k 1. říjnu 2022. Projednávání novely neprovází kontroverze, nejedná se o zásadní rekodifikační dílo a její schválení nečinilo potíže; doufejme, že to podobně bude i s jeho následnou aplikací v praxi. 

Závěr

Údaje většiny obchodních korporací se do evidence zapíšou automaticky. Propsání původních údajů provede Ministerstvo spravedlnosti, a to do 1. listopadu 2022. Pro právnické osoby nebo uskupení, která dosud evidenční povinnost neměla, platí lhůta 6 měsíců pro zápis do evidence. Stejná lhůta platí pro evidující osoby, u kterých je v důsledku výše popsaných změn potřeba upravit zápis do evidence. V případě, že tuto tématiku aktuálně řešíte, rádi vám s ní pomůžeme. Neváhejte nás kontaktovat.

Autor: Veronika Odrobinová, Aneta Koubková