Alice Šrámková | 8.10.2024
IFRS 18 Prezentace a zveřejnění v účetní závěrceDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
V současné době je předložena senátu ke schválení novela zákona o účetnictví, jedná se přitom o největší změnu tohoto zákona za poslední roky. Změna přináší např. kategorizaci účetních jednotek podle velikosti, znovuzavedení jednoduchého účetnictví pro některé účetní jednotky a snahu o snížení administrativní zátěže pro menší účetní jednotky.
Návrh novely vychází ze směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2013/34/EU ze dne 26. června 2013 a pro zavedení normy v České republice chybí schválení senátu a podpis prezidenta.
Některé hlavní změny v zákoně o účetnictví:
Účetní jednotky se budou členit na mikro, malé, střední a velké účetní jednotky dle kritérií, která uvádíme v Tabulce č. 1. tohoto článku. Zároveň novela umožňuje mikro a malým účetním jednotkám určitá zjednodušení či přímé osvobození od některých povinností - ovšem za předpokladu, že nejsou tyto účetní jednotky povinně auditované. Přehled kategorizace a povinností účetních jednotek viz Tabulka č. 1.
Novela navrhuje podmínky, za kterých lze jednoduché účetnictví vést zejména pro velmi malé účetní jednotky, které nebyly založeny za účelem zisku. Obchodní společnosti a účetní jednotky povinně auditované musí vést podvojné účetnictví.
Úprava zcela jednoznačně nepovolí mikro účetním jednotkám oceňovat jednotlivé složky majetku a závazků reálnou hodnotou. Oceňování majetku reálnou hodnotou povolí takovým mikro účetním jednotkám, které působí na finančním trhu a podléhají pravidlům obezřetnosti, nebo kterým povinnost oceňování majetku reálnou hodnotou ukládá jiný vnitrostátní předpis (například zákon o investičních společnostech a investičních fondech).
V případě, že účetní jednotka bude v rozvaze vykazovat výsledky vlastního výzkumu a vývoje, bude omezena ve vyplácení dividend. V rozvaze musí zůstat část nerozděleného zisku do výše zůstatkové hodnoty neodepsaných výsledků vlastního výzkumu a vývoje.
Novela navrhuje zpřesnit události, o kterých účetní jednotka získala informace mezi rozvahovým dnem a okamžikem sestavení účetní závěrky, přičemž se rozlišují dva typy těchto událostí:
Novela definuje, že účelem účetní závěrky je poskytovat informace pro ekonomická rozhodování externích uživatelů. Tato definice by měla být zároveň vodítkem pro účetní jednotky při volbě účetních metod a postupů.
Přesun definice subjektu veřejného zájmu ze zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech, do zákona o účetnictví.
Doplněna definice rezervy jako závazku. I nadále je možnost tvorby rezerv nejen k pokrytí závazků, ale i ke krytí nákladů, a to zejména s ohledem na používání kategorie závazek v právních předpisech upravujících účetnictví.
V souladu se zavedením kategorizace účetních jednotek se nově bude pouze rozlišovat malá konsolidační skupina, přičemž zařazení do příslušné konsolidační skupiny bude opět záviset na dosažení či překročení alespoň dvou ze tří stanovených kritérií (tj. aktiva, čistý obrat a průměrný počet zaměstnanců) k rozvahovému dni. V souladu s § 22a odst. 1 je kategorie malé skupiny účetních jednotek osvobozena od povinnosti sestavovat konsolidovanou účetní závěrku. Kategorie středních a velkých skupiny není třeba vymezovat, protože pro ně platí všechna ustanovení o konsolidaci § 22 až 23a.
Tuto zprávu budou sestavovat velké účetní jednotky a subjekty veřejného zájmu především z důvodu větší transparentnosti plateb odváděných vládám. Bude se jednat o účetní jednotky, které působí v těžebním průmyslu nebo v odvětví těžby dřeva v původních lesích.
Závěrem je potřeba znovu zdůraznit, že návrh zákona o účetnictví není v době redakční závěrky našeho časopisu schválen a tudíž může dojít ke změnám výše uvedených informací. V případě, že by byl návrh zákona schválen v dosavadní podobě, budou se předpisy zohledňovat do účetních závěrek zpracovaných za účetní období od 1.1.2016. Situaci kolem novely zákona o účetnictví pro Vás budeme i nadále sledovat.
Zpracovali: Andrej Palčák, Michal Sikora
Zdroj : http://www.nur.cz; Časopis UNES č. 2 /2015; http://www.kacr.cz