Martina Šumavská | 19.11.2024
Když je odmítnutí dechové zkoušky málo: Okamžité zrušení nebo jiný postup?Daně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
Tomáš Kreisl | 5. Listopadu 2024
Od zahájení ruské invaze uplynuly dva roky a ostatní státy si uvědomují, že taková agrese nemůže zůstat bez odezvy. Proto již od samého počátku vyvíjejí na Rusko nátlak prostřednictvím sankcí. Zatímco si Ukrajina postupně zvykla na realitu války, Rusko se muselo přizpůsobit různým omezením, která sankce přinášejí. Dopady těchto opatření jsou znatelné, a proto Rusko intenzivně hledá nové způsoby, jak sankce obejít a zmírnit jejich negativní vliv na ekonomiku i na každodenní fungování státu.
Rusko se rychle naučilo obcházet sankce za pomoci třetích zemí. Ruská vláda podnikla konkrétní kroky k podpoře nákupních aktivit tím, že vydala nařízení zmocňující Federální agenturu pro správu veřejného majetku k zabavování a správě ruských aktiv vlastněných nebo spravovaných právnickými či fyzickými osobami z „nepřátelských“ států. Dále vydala dekrety omezující převody dividend na zahraniční bankovní účty osob pocházejících z těchto „nepřátelských“ zemí.
Skupina G7 aktivně pracovala na omezení ruského přístupu na klíčové trhy, což zasáhlo ruskou ekonomiku a omezilo schopnost Moskvy generovat příjmy na nákup západních technologií. V únoru 2023 G7 oznámila vytvoření nového Koordinačního mechanismu prosazování (Enforcement Coordination Mechanism), a v září téhož roku vznikla pracovní skupina zaměřená na prosazování vývozních kontrol. Tato pracovní skupina umožňuje státům G7 analyzovat a projednávat aktuální vývoj těchto opatření. Ve spolupráci s G7 pak Evropská unie připravila metodický dokument, který má soukromému sektoru pomoci rozpoznat rizika obcházení sankcí vůči Rusku.
Dokument obsahuje seznam klíčových položek, které by mohly Rusku napomoci k vojenskému úspěchu. Tento seznam byl sestaven na základě dat z analyzované ruské vojenské techniky a vybavení nalezeného na bojištích. Na první příčce se nacházejí integrované obvody nezbytné pro přesné navádění zbraňových systémů, dále jsou na seznamu strojní zařízení, elektronické komponenty a další mechanické součástky. Ke dni vydání zahrnuje seznam celkem 50 položek.
Dále zde nalezneme indikátory, tzv. „red flags“, na které by si měl průmysl dávat pozor. Mezi tyto indikátory patří například náhlé změny v obchodní činnosti po 24. únoru 2022, falešná nebo neúplná dokumentace, utajení koncového uživatele, nesrovnalosti v transakcích či podezřelé informace o zákaznících. Podezřelé mohou být informace, kdy objednávané zboží nesouvisí s oborem zákazníka, zákazník na svých webových stránkách nezveřejňuje všechny informace nebo po 24. únoru 2022 odstranil ze svých stránek veškeré vazby na Rusko, ačkoliv dříve do této země exportoval.
Pokyn také obsahuje kroky, jak postupovat při ověřování bezpečnosti obchodu. Prvním krokem je prověřit zákazníka a porovnat jeho údaje s veřejně dostupnými sankčními seznamy, aby se vyloučila případná spolupráce se sankcionovaným subjektem. Dále je možné vyžádat si doplňující dokumentaci či aktualizaci smluv. Třetí krok zahrnuje odpovědi na tři klíčové otázky: Jsou zjištěné „red flags“ vysvětlitelné a odůvodnitelné? Dokážete prokázat bona fides strany? Můžete potvrdit oprávněnost transakce? Pokud pochybnosti přetrvávají, doporučuje se od transakce ustoupit a informovat příslušný úřad.
Tribunál Evropské unie nedávno řešil tři žaloby týkající se zákazu právního poradenství pro ruskou vládu a subjekty sídlící v Rusku, který Rada Evropské unie zavedla v roce 2022. Tento zákaz se vztahuje na všechny osoby poskytující právní poradenství v rámci EU s výjimkou několika specifických případů. Své služby nemůžou poskytovat ruské vládě a právnickým osobám, subjektům nebo orgánům usazeným v Rusku. Cílem je posílit tlak na Rusko.
V žalobách proti tomuto zákazu se argumentovalo tím, že opatření není dostatečně odůvodněné a porušuje základní práva, jako je přístup k právnímu poradenství, právo na profesní mlčenlivost advokátů a jejich nezávislost. Dále bylo namítáno, že zákaz narušuje principy právního státu a zásady proporcionality a právní jistoty.
Tribunál všechny tři žaloby zamítl, ale zdůraznil, že podle Listiny základních práv EU má každý právo na účinnou právní ochranu, která zahrnuje možnost právního poradenství a zastoupení advokátem v případě probíhajícího nebo možného sporu. Obecný zákaz právního poradenství pro uvedené ruské subjekty se však nevztahuje na služby spojené se soudním, správním nebo rozhodčím řízením. Také platí, že právní poradenství poskytované fyzickým osobám zůstává tímto zákazem nedotčeno. Ostatní argumenty Tribunál zpochybnil s odkazem na Listinu základních práv EU.
Válka na Ukrajině pokračuje. Nadále se bude vyvíjet nejen situace na frontě, ale také strategie agresora hledající nové způsoby, jak proniknout na západní trh a udržet svou válečnou pozici. Hlídanou zemí se stává nejen Rusko, ale také Bělorusko, jež má s Ruskem velmi dobré přátelské vztahy. Skupina G7 a EU si kladou za cíl pravidelně aktualizovat seznam sankčních položek na základě aktuálního vývoje, který plánují soustavně monitorovat.