Jana Shumakova | 12.11.2024
One-Stop-Shop: Snadná správa DPH pro e-shopy expandující do zahraničíDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
Ivan Fučík | 7. Prosince 2015
Legislativně je stanoveno to, že ve většině případů, kdy se podávají daňová přiznání správci daně, je možné učinit podání pouze elektronicky. Do 31.12.2015 je špatně podané přiznání neplatné od 1.1.2016 neúčinné. Rozdíl je v tom, že neplatným podáním se správce daně musí zabývat a vyzvat daňový subjekt k jeho doplnění, neúčinným podání se zabývat nemusí, má stejné dopady, jako kdyby ho nedostal.
Učinit elektronické podání je možné jedním z následujících způsobů:
Změny očekávané od roku 2016 týkající se elektronických podání:
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že pokud bude daňový subjekt používat pro zpracování daňových přiznání software třetích stran, který neumožňuje přehled chybových hlášení z těchto podání, použít pro kontrolu chyb aplikaci Daňového portálu Finanční správy (EPO). Nicméně vzhledem k omezení rizika chybovosti přijatých podání doporučujeme tuto možnost kontroly využívat i v ostatních případech. Prvotně je však dobré mít na paměti, že daňová přiznání musí být elektronicky zasílána ve formátu .xml, který je nutné dodržet a tím zabránit dalšímu postupu správce daně.
Přes odpor odborné veřejnosti se tak do zákona dostala změna, která přesouvá povinnosti na zpracování různých formátů podání ze správce daně na daňového poplatníka. Pro daňovou správu bylo jednodušší a levnější přidat povinnosti a práci poplatníkům než zainvestovat do systému na digitalizaci přijatých podání. Z pohledu celé společnosti vyvolává tato změna dodatečné náklady u všech poplatníků Z praxe daňových poradců víme jak těžké je přesvědčit klienta, že ho přiznání bude stát o něco navíc proto, že státní správa na něj přesunula povinnost „překlopit“ podání do požadovaného .xml formátu.