Petr Němec | 17.12.2024
Internetové platformy a pokračování v reportingu dle DAC 7Daně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
Marek Toráč | Vladimír Toráč | 24. Ledna 2023
Omezení volného pohybu osob zapříčiněné pandemií covid-19 zasáhlo prakticky všechny státy světa a mělo dopady i na postupy jinak používané pro aplikaci koordinačních nařízení EU. Z tohoto důvodu se všechny členské státy dohodly na tom, jak dočasně posuzovat práci na dálku (telework) v přeshraniční situaci. Komise pro koordinaci sociálního zabezpečení vydala v květnu 2020 pokyn, podle kterého by dočasná změna výkonu činnosti v jiném členském státě, než je obvyklý členský stát zaměstnání, kvůli pandemii covid-19 nevedla ke změně použitelných právních předpisů sociálního zabezpečení. Od 1. července 2022 se tento pokyn vztahuje již pouze na přeshraniční pracovníky, a to do 31. prosince 2022.
Správní komise dále publikovala doporučení, které obsahuje nóta AC 125/22 REV2 pro telework. Tato nóta upravuje současné postupy při určení státu, ve kterém bude dotyčný zaměstnanec pojištěn, a to dle nařízení č. 883/2004 o koordinaci sociálního zabezpečení.
Definice přeshraniční práce na dálku (telework):
Podstatné je, že tato definice zahrnuje pouze takovou práci vykonávanou na dálku, která je stejná jako práce vykonávaná v prostorách zaměstnavatele, resp. podniku. V případě zaměstnání se práce na dálku vždy uplatňuje na základě dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem v souladu s vnitrostátním právem.
I když se nóta zaměřuje pouze na zaměstnance, upřesňuje Česká správa sociálního zabezpečení (dále jen „ČSSZ“), že se doporučené postupy uplatní i na OSVČ dle adekvátních článků nařízení.
Aby nedocházelo k diskriminaci pracovníků dle jejich příslušnosti k systému sociálního zabezpečení určitého státu, byl nyní zveřejněn materiál pro správnou aplikaci jednotlivých ustanovení:
Příklad:
Příklad:
Podle standardních pravidel pro určení čl. 13 má zaměstnanec podléhat právním předpisům ČR, kde vykonává činnost na dálku v podstatném rozsahu. V zájmu zachování právní jistoty migrujících pracovníků a jejich zaměstnavatelů se lze v tomto případě dovolávat flexibilního přístupu podle nóty AC 122/25 REV2 a požádat o výjimku z příslušnosti k právním předpisům členského státu bydliště podle čl. 16. Žádost o výjimku musí být v zájmu migrující osoby a podává se u příslušné instituce členského státu, jehož právním předpisům si osoba přeje podléhat.