Martin Hahn | 8.10.2024
Pilíř 2 – Někteří hříšníci z EUDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
Petra Vaněčková | 8. Listopadu 2012
V tomto článku Vám chceme ve stručnosti zrekapitulovat řešení problematiky s nákupem automobilu ve vztahu k DPH.
V tomto období nebylo umožněno uplatnit nárok na odpočet daně u nákupu osobního automobilu (kategorie zapsaná v technickém průkazu = M1 nebo M1G).
Blokace odpočtu daně u ostatních automobilů nebyla (situace byla často řešena nákupem auta s tzv. mřížkou kategorie zapsaná v technickém průkazu = N1).
Zákaz uplatnění nároku na odpočet má dopad i na dnešní stav. Blokace odpočtu se vztahovala také na osobní automobily pořizované prostřednictvím finančního pronájmu a trvá dodnes u aut, která byla předána do užívání do 31.3.2009.
Automobily zakoupené nebo předané do užívání po 1.4.2009 – zde již blokace odpočtu daně není.
Pokud plátce daně pořídí automobil za „hotové“ postupuje se podle obecných pravidel ZDPH, tzn. podle využití automobilu.
Existují dvě situace nákupu automobilu na finanční leasing:
a) ve smlouvě sjednána povinnost následného odkupu automobilu nájemcem
b) ve smlouvě je sjednáno pouze právo následného odkupu automobilu nájemcem
ad a) povinnost odkupu
Leasingová společnost provede jednorázový odvod DPH při předání automobilu nájemci a nájemce uplatní nárok na odpočet rovněž najednou (na počátku trvání leasingové smlouvy).
ad b) právo nájemce automobil nabýt
Jedná se o službu nájmu. DPH je leasingovou společností odváděno postupně (dle jednotlivých splátek) a shodně je uplatňován nárok na odpočet.
Plný nárok na odpočet může plátce daně uplatnit v případě výhradního použití automobilu pro plnění dle ustanovení § 72 odst.1 ZDPH (uskutečnění zdanitelného plnění v tuzemsku, zdanitelné plnění určené na vývoz nebo dodání zboží do jiného členského státu).
Při pořízení automobilu do majetku, který je využíván pro zdanitelnou i osvobozenou činnost se uplatní nárok na odpočet v krácené výši (viz. ustanovení § 76). Potřeba sledovat vývoj krátícího koeficientu v průběhu následujících 4 let. V případě, že se liší o více než 10% od vypořádacího koeficientu roku pořízení, pak je důvod pro provedení úpravy odpočtu daně.
Osobní automobil zakoupený do 31.3.2009
Osobní automobil nakoupený od 1.4.2009 do 31.3.2011 (a rovněž u nákladních aut pořízených v tomto i předchozím období)
Osobní automobil nakoupený po 1.4.2011
Jedinou možností je uplatnění nároku na odpočet daně v poměrné výši (poměr se určuje kvalifikovaným odhadem). Poznámka - poměrový a krátící koeficient nejsou totožné pojmy.
Nově je stanovena povinnost sledovat využití automobilu. To znamená, že v roce pořízení tohoto osobního automobilu si stanoví poměr a pokud nastane koncem roku odchylka větší než 10% od původního, pak je povinnost provést opravu odpočtu daně (§ 75 odst.4 ZDPH) a v dalších letech úpravu odpočtu daně.
V tomto případě se nejedná o pořízení dlouhodobého majetku a plátce má u leasingů započatých do novely k 1.4.2011 i po této novele možnost zvolit si variantu uplatnění nároku na odpočet v plné výši a následné zdanění jiného použití než pro ekonomickou činnost nebo možnost uplatnění odpočtu daně v poměrné výši.
Odpočet daně u plnění souvisejících s provozem automobilu (ND, PHM, opravy, údržba…) se posuzuje obdobně jako u samostatného pořízení automobilu.
Plátce může mít plný, částečný (poměrný či krácený) nárok na odpočet daně nebo může být situace, kdy nárok na odpočet nelze uplatnit.
Změna účelu použití automobilu v letech následujících po pořízení
V případě, že je použit automobil k jiným účelům než bylo stanoveno tj. např. bylo předpokládáno větší užití pro zdanitelné plnění a je využíván pro osvobozené plnění (pokud se tak stane v následujících 4 letech) je možnost či povinnost provedení úpravy odpočtu daně (§78).
V případě jakýchkoliv dotazů jsme Vám k dispozici.