GT News

Daně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.

Jan Nešpor | 30. Července 2024

Revoluce bez revoluce: Novela SŘS slibuje efektivitu a modernizaci, ale skutečně ji přinese?

Sdílet článek:

Vládě byla předložena novela soudního řádu správního (SŘS), která má za cíl modernizovat a zjednodušit správní soudnictví. SŘS hraje klíčovou roli v oblasti soudní kontroly veřejné správy, a to včetně ochrany před nezákonnými rozhodnutími, nečinností správních orgánů a jinými nezákonnými zásahy.

Tato novela přichází po více než dvaceti letech od přijetí původního zákona a reflektuje potřeby praxe a požadavky moderní společnosti. Přestože je soudní řád správní považován za kvalitní normu, dlouholetá praxe ukázala na některé nedostatky, které brání efektivnímu a rychlému fungování správního soudnictví.

Mezi hlavní identifikované nedostatky aktuální právní úpravy patřila nedostatečná hospodárnost, flexibilita a efektivita činnosti soudů. Vedle toho si novela klade za cíl zlepšení ochrany veřejných subjektivních práv, sjednocení právní úpravy s konstantní judikaturou a podpoření dnes již všudypřítomné digitalizace. U navrhované právní úpravy zákonodárci upozorňují nebo možná spíše slibují (zřejmě záleží na úhlu pohledu), že se nejedná o žádnou velkou revoluci, nýbrž o cizelaci drobných nedostatků, které aktuální právní úprava vykazuje.

Co se nám líbí

  • Na první pohled je evidentní snaha o zpřehlednění a větší systemizaci tohoto předpisu. Z našeho pohledu pak za nejpříznivější změny lze považovat nové omezení nákladů na paušální částky, které může úspěšný správní orgán požadovat po žalobci. Tato změna dost možná povede ke zbavení strachu potenciálních žalobců z utopených nákladů v případě sporů se státem, které se mohou na první dojem zdát jako předem prohraná bitva.
  • Oceňujeme též rozšíření možnosti oprávněných orgánů k podání žaloby ve veřejném zájmu. Aktuální právní úprava umožňovala nejvyššímu státnímu zástupci a ombudsmanovi podat žalobu ve veřejném zájmu pouze proti rozhodnutí správního orgánu. Nově se toto oprávnění má vztahovat i na obranu proti nezákonným zásahům nebo nečinnost správních orgánů.
  • V neposlední řadě též kvitujeme i rozšíření oprávnění Nejvyššího správního soudu („NSS“) při projednávání kasační stížnosti. NSS bude oprávněn posuzovat i kasační stížnosti podané z existence jakýchkoliv vad, které mohly mít vliv na zákonnost napadeného rozhodnutí správního orgánu i soudu. Předchozí právní úprava toto oprávnění podstatněji zužovala jen na konkrétní druhy vad v řízení.

Co se nám sice líbí, ale může to vzbuzovat vášně

  • Novela nově stanovuje povinnost osobám s povinně zřízenou datovou schránkou činit vůči soudu podání jejím prostřednictvím. Jedná se zejména o právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby, na které tato povinnost nově dopadá. Obecně jsme velcí zastánci digitalizace v jakýchkoliv veřejných procesech, ať už v rámci veřejné správy nebo soudní soustavy. V posledních letech lze taktéž pozorovat snahu státu určitý okruh osob – především podnikatele a obchodní korporace do digitalizace přinutit, na rozdíl od běžných fyzických osob. V řadě případů může kladení nových povinností být spíše na obtíž, nicméně v daném případě vnímáme povinnou komunikaci mezi účastníky prostřednictvím datových schránek za přínosnou. Máme za to, že to pomůže k větší efektivitě jak na straně soudů, tak i na straně účastníků.
  • Pro nepodnikající fyzické osoby může být naopak zajímavé, že odpadá povinnost dokládat podání v listinné podobě dodatečně v případech, kdy v podání činěném emailem chybí elektronický podpis. Nově soud pouze vyzve k doplnění podpisu a nevyžaduje listinnou podobu podání.

Výše zmíněná novela je zatím v raném stádiu a do „ostrého“ legislativního procesu teprve vstupuje. Je otázka nakolik se v rámci něj změní a zda se podaří současnému Parlamentu novelu projednat. Vše budeme bedlivě sledovat a včas vás informovat.

Pokud by novela v tomto znění prošla, nakonec ukáže až praxe, zda se sliby a očekávání zákonodárců vyplní.