Martin Valentovič | 18.11.2024
Důkazní prostředky u nákladů na reklamu z pohledu aktuální judikaturyDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
| 31. Srpena 2017
Oděvní firmu založil v roce 1992 ještě jako student. Dnes patří mezi špičkové výrobce pánské módy. Spolupracuje s předními italskými textilkami. Rád pomáhá mužům, aby se cítili a vypadali skvěle a evidentně se mu to daří, zákaznický klub Blažek má 130tisíc členů. Již 25 let žije svůj sen, miluje golf a přiznává, že rád si dopřeje luxus nedělat vůbec nic.
Kdy jste se dostal k myšlence založit firmu zaměřenou na módu pro muže?
Již od mládí jsem cítil, že je užitečné si otevřít víc oken a podívat se, jak věci fungují v různých oborech. Užil jsem si studia na filmové průmyslovce, protože mě bavila audiovizuální technika. Krátce jsem pracoval v Krátkém filmu Praha, ale listopad 89 pád komunistického režimu jsem aktivně prožíval již jako student strojní fakulty ČVUT. Okamžitě se dostavila obrovská touha vzít osud do vlastních rukou a začít sám podnikat. Chvíli to vypadalo, že se vrátím k filmové branži, nakonec ale sen o vybudování vlastní módní značky zvítězil. Cítil jsem v tom obrovskou obchodní příležitost, protože šatníky českých mužů byly v dezolátním stavu.
Jak se orientujete, jako technik a majitel módní značky, v ekonomice?
V ekonomice dodavatelských a výrobních vztahů jsem se musel zorientovat velice rychle a kurzy matematiky z vysoké školy mi to velmi ulehčily. Za finanční řízení celého holdingu zodpovídá již 23 let můj kamarád a společník Jan Vácha.
Jste ryze česká společnost?
Ano, veškeré naše obchodní aktivity zastřešuje Blažek Holding, který má sídlo v Praze. Klíčové jsou vlastní myšlenky, tvůrčí přístup a proto veškerý vývoj a design našich kolekcí vzniká in house. Celý tým návrhářů, oděvních konstruktérů a modelových krejčí je rovněž český. Látky nakupujeme téměř výhradně v Itálii, nicméně i zde je česká stopa, protože výrobce vlněných oblekových látek Marzotto, podobně jako výrobce bavlněných košilovin Albiny, mají své výrobní závody v Čechách. Dodávají nám desítky kilometrů látek ročně.
Jaké byly vaše podnikatelské začátky?
Malá konkurence a velká poptávka po neokoukaném a designově zajímavém zboží byla bezesporu výhodou na začátku devadesátých let. Na druhé straně jsem s podnikáním neměl žádné zkušenosti a peníze byly nesmírně drahé. Úroky byly kolem 24 procent. Mé začátky bych z dnešního pohledu nazval studentským startupem. Šel jsem do toho s obrovským nadšením z kanceláře, kterou jsem si zařídil v obýváku, a malé podnikatelské úspěchy postupně přicházely. Nespěchal jsem, bylo mi 24 let. Velký úspěch se dostavil po roce práce. Podařilo se mi vyjednat výhodnou rámcovou kupní smlouvu na dobu jednoho roku s francouzskou textilkou, která mi na postupné dodávky 15 tisíc metrů oblekové látky poskytla dodavatelský úvěr resp. odloženou platbu 120 dnů. Šicí stroje se mohly rozjet a zbývala „maličkost“ a to těch 4,5 tisíce obleků realizovat a dostat zaplaceno.
Orientoval jste se ve světové módě?
Začínal jsem pouze s formální pánskou módou, která je poměrně konzervativní, tak se zorientovat nebylo až tak moc složité. Objížděl jsem módní veletrhy v Miláně, Paříži, Florencii, učil jsem se od výrobců látek a kooperujících výrobních firem. Na přípravě kolekcí jsem vždy spolupracoval s oděvními návrháři, nejdříve formou externí spolupráce, později když přišlo rozhodnutí připravit řadu oblečení casual a jeans bylo nezbytné investovat do vlastního kreativního týmu.
Vy jste se vyznal v textilních materiálech?
Nevyznal, ale byl jsem student, tak jsem si koupil několik základních skript z textilní fakulty vysoké školy v Liberci, odložil jsem strojařská skripta a co jsem potřeboval, jsem si nastudoval. Moc mě to bavilo, tak mi to šlo rychle. Další odbornou literaturu jsem nakupoval a dodnes nakupuji v Paříži.
Začínal jste sám?
Ano, jak jsem se již zmínil, byl to startup z obýváku. Začal jsem na zelené louce s čistým listem papíru. Vše se muselo vymyslet a nastavit. Představovalo to úžasnou svobodu. Neměl jsem žádné vlastní zdroje, pouze svůj sen a jak řekl Walt Disney „ If you can dream it, you can do it“, tedy investovat jsem mohl pouze svůj čas a myšlenky. Veškeré činnosti jsem musel řešit formou externí spolupráce. Podobně jako jsem to před lety viděl ve filmové branži. Bylo to organizačně náročné, ale zároveň velmi efektivní. Náklady byly opravdu minimální. Pořídil jsem si formou leasingu fax, mobilní telefon a po několika měsících jsem zaměstnal první asistentku. Bylo důležité, aby uměla psát rychle na psacím stroji, protože faktury, dodací listy a celou obchodní korespondenci jsme vystavovali ručně. Studentské auto mi ještě vydrželo na 100tis kilometrů, najezdil jsem je za rok. Navštěvoval jsem zákazníky po celé republice, výrobu jsem zadával na Moravě a na Slovensku, výrobního technika jsem našel v Prešově.
Bude Blažek rodinná firma?
Mně se model rodinných firem moc nelíbí. Myslím, že to kazí vztahy v rodině a představa, že se o víkendu budu bavit a přemýšlet o práci, mě celkem děsí. Já si dokonce občas dopřeju luxus nedělat nic. Jen tak koukám a pozoruju město, kolemjdoucí nebo přírodu a je to fakt báječný relax. A dokonce jsem si všimnul, že málo lidí je ochotných to přiznat. Když se někoho zeptáte, co děláš, většinou se každý lekne a vyhrkne: Myslím na to nebo na to, ale nedělat nic je skoro neslušné.
Máte tři dcery. Nikdy jste neuvažoval, že by pokračovaly?
Ještě nic nepředávám, ještě jsem nedokončil své dílo a ještě mi nebylo ani padesát J. Ale nebráním se tomu, vše je otevřené a může k tomu v budoucnu dojít, když budou mít holky zájem a budou mít správné podnikatelské schopnosti, proč ne?
Dělá pánskou módu lépe muž nebo žena?
Z mých zkušeností vyplývá, že pokud je zadání navrhnout a vytvořit kolekci ve formě ucelených outfitů včetně doplňků, tak to žena udělá lépe. Ostatně, pokud je zapotřebí dělat více věcí souběžně, ženám to obyčejně nedělá problémy.
Jaký máte vztah k daňovým poradcům a auditorům….?
Velmi kladný. Mít účty v pořádku je pro mě důležité. Navíc tito specialisté pracují napříč různými obory a často přinesou zajímavé podměty k zamyšlení.
Proč máte úspěch? Co děláte jinak než ostatní?
Podařilo se nám vytvořit unikátní obchodní model, Jsme jediný český módní dům, který se specializuje na muže a disponuje vlastní sítí 26 značkových obchodů umístěných na nejlepších obchodních adresách po celé zemi. Inovativní kolekce připravuje náš tým návrhářů z látek, které nakupujeme u světoznámých italských textilek. Vyrábíme malé série a tak v dnešním globálním světě, ve kterém vládne značná konformita, nabízíme možnost se odlišit. Pro naše zákazníky je důležité, že se mohou spolehnout na vysokou kvalitu, originalitu a mají jistotu, že oblečení nešily děti v otrockých podmínkách. Dnes jsme jasným lídrem trhu v segmentu dosažitelné luxusní pánské mody a za to těch 25 let usilovné práce rozhodně stálo.
Máte konkurenci?
Samozřejmě, móda je extrémně konkurenční branže a není vůbec jednoduché se prosadit a dlouhodobě být úspěšný. Je nezbytné vystoupit z davu a odlišit se. Toho se nedá dosáhnout bez nových neotřelých myšlenek a to jak při navrhování kolekcí, tak v šíři a komplexnosti poskytovaných služeb a informací, protože skvělý produkt dnes již nestačí, to je pouze nutná podmínka. Proto je v každém našem obchodě krejčovství a všechny obleky prodáváme formou mix&match tzn. zákazník si muže zvolit jinou velikost saka a kalhot, případně si koupit kalhoty dvoje. Letošní novinkou je služba tailoring. Pokud pro zákazníka nemáme jeho velikost obleku nebo košile k dispozici, tak mu ho ušijeme. Dodací lhůta je jeden měsíc a nepožadujeme žádnou zálohu ani příplatek. Na vrcholu našich služeb je šití obleků a košil na míru.
A co boty?
Zejména ty formální a ručně barvené, se těší velké oblibě u našich zákazníků. Výrobu zadáváme specializované obuvnické manufaktuře ve Španělsku, kterou vlastní rodina Blanco. S výrobou bot začali těsně po druhé světové válce a jsou naprostou špičkou v oboru. Spolupráce trvá již devět let a vyvíjí s k oboustranné spokojenosti. Ročně prodáme cca čtyři tisíce párů.
Jaký je současný šéfdesignér?
V této pozici vystřídala muže tentokrát žena. Jana Kuťková vystudovala oděvní design v Praze na Umprum a dále absolvovala studijní pobyt v Itálii na Politecnico di Milano. Pozici šéfdesignera zastává od loňského léta, když předtím sedm let sbírala zkušenosti v našem kreativním týmu na pozici junior designérky. Jana má Blažka doslova zadřeného pod kůží, ví přesně, jaké jsou hodnoty a stavební kameny značky a co je důležité pro naše zákazníky.
Jaký vztah mají čeští muži k módě?
Konkrétně můžu hodnotit naše klubové zákazníky a moc mě těší, že móda je přirozenou součástí jejich životního stylu a rádi si rozumně připlatí za vysokou kvalitu a aktuální módní kousky.
Kdo je váš typický zákazník?
Muž, který žije aktivním pracovním i společenským životem a je pro něj důležité vypadat a cítit se dobře. Na věku v podstatě nezáleží
Postihla vás ekonomická krize?
V krizi 2009 jsme pouze zpomalili růst a ukončili jsme naše aktivity v Polsku, které bylo zasaženo více, a značka Blažek tam byla málo známá. O to silněji nás postihla vleklá recese v letech 2012/13, která v českých zemích trvala více než čtyři kvartály. Češi tehdy začali opravdu šetřit. Zavládla „blbá nálada“ a nám se v prvním kvartále propadly tržby o dvacet procent. Bylo to, jako když to vypnete vypínačem. Když se situace začala pomalu lepšit, tak nám koncem roku uštědřila pěkný políček ČNB a devalvace koruny. Naše náklady jsou totiž převážně v eurech, nákup materiálu, výroba, která probíhá na Slovensku i nájmy v obchodních centrech. Byl to první a doufám poslední rok, kdy Blažek skončil v červených číslech. Přesto jsme byli stále v celkem dobré finanční kondici a uvědomovali jsme si, že každá krize skončí a začali jsme se na tu dobu připravovat. Rozhodli jsme se pozvednout módnost a celkovou úroveň našich kolekcí, abychom mohli úspěšně oslovit nové a náročné zákazníky. Ke spolupráci jsme přizvali textilky Cerutti a Loro Piana. Připravili jsme nový maloobchodní koncept, aby naše prodejny měli luxusnější vzhled a zákazníci se tam cítili lépe. Investovali jsme do propagace značky a online marketingu. Tváří kolekce podzimní sezony 2014 se stal Leoš Mareš a pro velký úspěch zůstal další tři sezony.
Co je pro vás největší hodnota?
V obchodní rovině je to určitě značka Blažek a všichni moji zaměstnanci, kteří šíří její dobré jméno.
Plány do budoucna?
Značce Blažek je letos 25 let a já bych byl moc rád u toho, až jí bude jednou tolik, přestože vím, že dosáhnout tohoto cíle nebude vůbec jednoduché.
Vlastníte oblečení jiné značky?
Ano, ale je to pouze sportovní oblečení na tenis, golf a lyže.
Mercedes Wimmerová