Jana Shumakova | 12.11.2024
One-Stop-Shop: Snadná správa DPH pro e-shopy expandující do zahraničíDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
I když základní pravidla a koncepce daně z přidané hodnoty zůstávají stejné, každý rok se pravidelně setkáme s více či méně důležitými změnami v zákoně o dani z přidané hodnoty. Změny jsou mnohdy vynuceny novelizací nadřazených evropských předpisů, někdy reagují na aktuální trendy ve společnosti. Poslední změna, kterou jste v souvislosti s DPH mohly zachytit, se týkala změny sazby DPH u novin a časopisů.
Noviny a časopisy dlouhá léta spadaly do první snížené sazby DPH, pokud reklama nepřesahovala 50 % jejich plochy. Nově však byly tyto položky přesunuty do druhé snížené sazby a je na ně uplatňována sazba 10 % DPH.
První podněty pro přeřazení novin a časopisů do druhé snížené sazby DPH, se objevily již ke konci roku 2015, kdy poslanci za KSČM takový návrh podali. Tehdy však byl tento návrh odmítnut. Po více než roce byl tento návrh projednán znovu a nakonec byl ve zkráceném řízení přijat. Pro tuto novelu hlasovalo 101 ze 135 poslanců. Senátem novela prošla bez výhrad a zbývalo pouze její schválení prezidentem. Původně se tedy plánovalo, že novela bude účinná od začátku roku 2017. Problém nastal v okamžiku, kdy prezident novelu vrátil zpět poslancům s tím, že s výpadkem příjmů, které by způsobilo přesunutí novin a časopisů do druhé snížené sazby DPH, nepočítá státní rozpočet pro rok 2017. Poslanci však prezidentské veto 10. ledna přehlasovali.
Ve sbírce zákonů tento zákon vyšel již 14. února 2017 a jeho účinnost nastala 15. den po vydání ve sbírce zákonů, tedy 1. března 2017.
V případě jakýchkoliv dotazů k tématu se na nás prosím obraťte.
Autor: Ing. Zbyněk Švejcar