Petra Vaněčková | 6.11.2024
Ze 40 na 251 paragrafů aneb Vše o novém zákonu o účetnictvíDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
S účinností od 1. ledna 2021 došlo ke snížení sazby DPH u zpracování komunálního odpadu k dalšímu využití z 21 % na 15 %. V rámci novelizovaného znění zákona o DPH je tedy nově zařazena do přílohy č. 2 položka CZ-CPA „38.3 – Zpracování komunálního odpadu k dalšímu využití; druhotné suroviny“. K rozšíření seznamu služeb podléhajících první snížené sazbě daně o tuto položku došlo na základě pozměňovacího návrhu, z kterého vyplývá, že důvodem pro nižší sazbu daně je zejména nutnost zavést podporu zpracovatelského (recyklačního) odvětví, a tím rovněž přispět ke splnění evropských cílů na zvýšení recyklace vyplývajících z transponovaných směrnic.
K této změně vydalo GFŘ informaci s č.j. 12199/21/7100-20116-050822, ve které upozorňuje, že první sníženou sazbu daně 15 % lze aplikovat pouze na službu zpracování komunálního odpadu, tj. nikoliv na samotný pouhý prodej druhotné suroviny, při kterém se z pohledu principů DPH jedná o dodání zboží, nikoliv o poskytnutí služby. V případě dodání druhotných surovin tedy nedochází od 1. ledna 2021 k žádné změně v uplatňování sazby daně (21 %). Při zařazení plnění do kódu klasifikace CZ-CPA můžou pomoct vysvětlivky, které připravuje ČSÚ. V případě nejistoty či nejasností, jakou sazbu daně v případě zdanitelného plnění uplatnit, lze i nadále využít institutu tzv. závazného posouzení (§ 47a, § 47b zákona o DPH).
Dále se informace GFŘ věnuje výkladu pojmu „komunální odpad“ v souvislosti s novým zákonem o odpadech (zákon č. 541/2020 Sb.). Zákon o DPH neobsahuje výslovnou definici, co se rozumí pojmem „komunální odpad“, a to ani odkazem na jiný právní předpis. Do 31. prosince 2020 se dle vyjádření GFŘ komunálním odpadem pro účely zákona o DPH rozuměl odpad, definovaný v § 4 písm. b) zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, v platném znění, tj. „veškerý odpad vznikající na území obce při činnosti fyzických osob a který je uveden jako komunální odpad v Katalogu odpadů, s výjimkou odpadů vznikajících u právnických osob nebo fyzických osob oprávněných k podnikání“.
S účinností od 1. ledna 2021 byl zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech nahrazen zákonem č. 541/2020 Sb., o odpadech, pro účely kterého se dle § 11 odst. 2 písm. a) komunálním odpadem nově rozumí: „směsný a tříděný odpad z domácností, zejména papír a lepenka, sklo, kovy, plasty, biologický odpad, dřevo, textil, obaly, odpadní elektrická a elektronická zařízení, odpadní baterie a akumulátory, a objemný odpad, zejména matrace a nábytek, a dále směsný odpad a tříděný odpad z jiných zdrojů, pokud je co do povahy a složení podobný odpadu z domácností; komunální odpad nezahrnuje odpad z výroby, zemědělství, lesnictví, rybolovu, septiků, kanalizační sítě a čistíren odpadních vod, včetně kalů, vozidla na konci životnosti ani stavební a demoliční odpad“.
Změna definice komunálního odpadu v zákoně o odpadech tedy před vydáním informace GFŘ mohla vyvolat dojem, že se v případě sběru a přepravy odpadu podnikatelských subjektů, pokud je co do povahy a složení podobný odpadu z domácností, rovněž aplikuje první snížená sazba daně 15 %.
Nově zveřejněná informace GFŘ ale tuto domněnku vyvrací. Dle GFŘ je s ohledem na vysokou harmonizaci daně z přidané hodnoty v rámci Evropské unie nezbytné pojem „komunální odpad“, vykládat v duchu evropského práva. Komunálním odpadem se z hlediska eurokonformního výkladu dle GFŘ myslí právě a jen domovní odpad, který vyprodukuje domácnost běžnou nepodnikatelskou činností (příloha III bod 18 směrnice Rady 2006/112/ES o společném sytému daně z přidané hodnoty). Novou definici komunálního odpadu obsaženou v zákoně o odpadech od 1. ledna 2021 tak není možné použít při výkladu pojmu komunální odpad pro účely zákona o DPH. Z výše uvedeného vyplývá, že od 1. ledna 2021 nedochází ke změně, tedy ani k rozšíření aplikace první snížené sazby DPH z důvodu nové definice pojmu komunální odpad v zákoně o odpadech.
Určení sazby DPH u nakládání s odpady se týká rovněž výklad Ministerstva financí k platbám za likvidaci léčiv odevzdaných fyzickými osobami. Podle zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech, je lékárna povinna převzít nepoužitelná léčiva odevzdaná fyzickými osobami. Lékárny následně předávají léčiva k odborné likvidaci. Fyzické osoby za odevzdání léčiv nic neplatí, ani lékárny nejsou povinny likvidátorům nic hradit. Náklady vzniklé s odstraněním hradí likvidátorům stát prostřednictvím krajského úřadu, popř. magistrátu hl. m. Prahy. Jelikož likvidátor provádí službu za úplatu, jde o plnění, které je předmětem DPH. Podle zatřídění ČSÚ jde o službu v položce CZ-CPA 38.22.29 Likvidace ostatního nebezpečného odpadu. Podle přílohy č. 2 k zákonu o DPH podléhají snížené sazbě DPH ve výši 15 % mj. i činnosti uvedené v položce CZ-CPA 38.2, pokud se týkají komunálního odpadu. Komunálním odpadem se pro účely DPH myslí veškerý domovní odpad, který vyprodukuje domácnost a její členové běžnou nepodnikatelskou činností, tedy i neupotřebená léčiva. To znamená, že služba likvidace nepoužitelných léčiv odevzdaných fyzickými osobami – nepodnikateli podléhá 15% sazbě DPH.
Pokud si s touto problematikou nevíte rady, či vás dané téma zaujalo, rádi ho s vámi zkonzultujeme.