Daně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
Petr Branda | 14. Června 2023
Rada EU představila návrh na aktualizaci právních předpisů o přeshraniční přepravě odpadů. Tato iniciativa se zaměřuje na vývoz odpadů, boj proti nepovolené přepravě a digitalizaci této činnosti. Hlavní změnou bude zákaz vývozu odpadů, které jsou určeny k likvidaci, do jiných členských států a zároveň omezení přepravy odpadů do nečlenských zemí OECD. Návrh chce zajistit, aby mezinárodní přeprava odpadů nepředstavovala hrozbu pro lidské zdraví a životní prostředí a zároveň podporovat oběhové hospodářství.
Rada EU uvádí, že celosvětově je předmětem obchodu zhruba 182 milionů tun odpadů (údaj k roku 2018). Na základě dat Evropské komise z roku 2020 pak vyplývá, že v rámci EU se každý rok vyprodukuje přibližně 2 000 milionů tun odpadů, přičemž 32,7 milionu tun se vyváží do zemí mimo EU a 70 milionů tun je předmětem obchodu v rámci EU. Největší množství odpadů z EU se vyváží do Turecka, po němž následují Indie a Spojené království.
Nová pravidla se soustředí na několik cílů. V prvním případě má být odpad odesílán pouze do zemí, kde je řádně zpracováván. Druhý cíl se vztahuje na boj proti nepovolené přepravě odpadů. V neposlední řadě má pak dojít k celkové harmonizaci a digitalizaci postupů pro přepravu odpadu v rámci EU se zaměřením na přepravu za účelem recyklace.
Nové nařízení má například odpady, které jsou určeny k likvidaci a nelze je recyklovat, zakázat vyvážet do jiného členského státu EU. Dále má dojít k zákazu přepravy odpadů do zemí, které nejsou členy OECD. Výjimkou by bylo, kdyby tyto země mimo OECD výslovně souhlasily s vývozem a zároveň by prokázaly šetrné nakládání s odpadem vzhledem k životnímu prostředí.
V souvislosti s přepravou v rámci EU má dojít k zjednodušení procesu předchozího písemného oznámení a souhlasu pro vývozce odpadů. Cílem je dosáhnout vyššího stupně souladu mezi členskými státy a snížit administrativní zátěž spojenou s procesem, kdy musí vývozci před vývozem odpadů zemím odeslání oznámit jak daný vývoz, tak i určení a tranzit a následně obdržet písemné povolení. Obecně má také dojít k digitalizaci postupů oznámení o vývozu, souhlasu a poskytování informací. Změny nastanou v elektronickém systému pro výměnu dokumentace tak, aby byl více konzistentní a přesný. Prodlouží se rovněž některé lhůty pro oznámení vývozu odpadů.
Dále se má zvýšit kontrola nad přepravou odpadů, které jsou uvedeny na zeleném seznamu, a tak u nich existují mírnější požadavky na převoz. Cílem je zlepšit kontrolu nad toky těchto odpadů.
Zároveň by mělo dojít ke změně povinnosti zpětného převzetí odpadů v případě nedovolené přepravy. Rada zde zmiňuje možnost vytvoření alternativních opatření pro využití nebo odstranění odpadů, místo tradičního postupu zpětného převzetí.
Nová opatření by měla zabezpečit odpovídající zpracování a přepravu odpadů mimo území členských států EU pomocí zavedení auditů a registru, které mají přispět k ochraně životního prostředí a prevenci nelegálního pohybu odpadů. Cílem těchto auditů bude prokázat, že zařízení provádějí zpracování odpadů šetrným způsobem k životnímu prostředí. Pouze za těchto podmínek by bylo povoleno vývozcům vyvážet odpad do těchto zařízení ve třetích zemích. Ke zjednodušení informací o auditovaných zařízení pro vývozce by měl být zřízen registr vedený Komisí.
Rovněž by mělo dojít k zajištění jednotných kritérií pro rozlišování mezi odpadem a použitým zbožím, aby se zabránilo zneužití přepravních pravidel a pašování odpadu do třetích zemí.
Rada vyjádřila souhlas s návrhem Komise zřídit skupinu pro prosazování nařízení o přepravě odpadů, která by usnadnila a zlepšila spolupráci a koordinaci mezi členskými státy s cílem předcházet nedovolené přepravě a odhalovat ji.
Před vstupem daného právního předpisu v platnost budou probíhat jednání mezi Radou EU a Evropským parlamentem o jeho konečném obsahu a znění.
Petr Branda, manager Grant Thornton Advisory, k novinkám říká: „V současné době pozoruji množství změn v pravidlech pro přeshraniční přepravu odpadů, které považuji za pozitivní krok pro zlepšení celkového procesu. Jedním z hlavních problémů, se kterým se potýkáme při přepravě odpadů a jejich správném nakládání, je čekací doba na povolení pro přeshraniční transporty. V současné situaci trvá získání tohoto povolení zhruba 3-4 měsíce, což je skutečně velmi dlouhá doba. Během této doby dochází ke zbytečnému odkládání přepravy odpadu na daná zařízení. Proto vítám jakékoliv snahy o zjednodušení povolovacího procesu a urychlení jeho průběhu. Je důležité si uvědomit, že tento krok by mohl vést ke snazšímu a efektivnějšímu řešení problematiky nakládání s odpady. Nicméně bych rád zdůraznil opatrnost ve spojitosti s prodloužením lhůt pro oznámení vývozu odpadů. Proces udělování povolení by měl být co nejrychlejší a nejefektivnější, a v případě prodloužení lhůt by se mohlo stát, že udělení povolení bude trvat ještě déle než nyní. Dále souhlasím s myšlenkou zvýšené kontroly odpadů, které jsou na zeleném seznamu. Tento krok by mohl přispět k lepšímu přehledu o nesprávné a nelegální přepravě odpadů. Zároveň vítám změnu procesu zpětného převzetí v případě nepovolené přepravy, jelikož firmy, které tento převoz zajišťují, mohou v krátké době zaniknout a je potřeba vytvořit pravidla pro následné nakládání s těmito odpady. Kvůli tomuto procesu se také zvyšuje zátěž na životní prostředí, proto je nutné navrhnout systém, ve kterém lze odpad rovnou adekvátním způsobem likvidovat. Co se týče změn v rámci vývozu odpadů mimo Evropskou unii (EU), uvítal bych jednotný registr, který by usnadnil export do třetích zemí. Stejným pozitivním krokem je i zavedení jednotných kritérii pro rozlišení mezi odpadem a použitým zbožím, jelikož by to mohlo vést k účinnějšímu boji proti přepravě nelegálního odpadu. V souhrnu je tedy klíčové zajistit, aby všechny tyto změny skutečně vedly ke zjednodušení a zkrácení doby trvání celého procesu vývozu odpadů. Je potřeba se vyvarovat situaci, kdy by tyto nové regulace přinesly pouze další administrativní zátěž. V rámci tohoto procesu je důležité zaměřit se na efektivitu a udržitelnost pro životní prostředí i pro firmy zabývající se přepravou odpadů.“