Michal Otradovec | 21.11.2024
Z 10 let na 12 měsíců! Akcelerační zóny mají ambici výrazně zrychlit development OZEDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
| 6. Března 2023
Už hlasování v Evropském parlamentu doprovázela bouřlivá debata. Norma o nulových emisích prakticky znamená zákaz spalovacích motorů od roku 2035. Rozjitřená debata pokračuje i mimo poslanecké lavice. Na jedné straně barikády stojí stoupenci dohody, podle kterých bylo její přijetí kvůli ochraně klimatu nutné, odpůrci na straně druhé zase upozorňují na její fatální ekonomické důsledky. Záměr EU pro Grant Thornton okomentoval náš klient Pavel Zikmund, General Manager ve společnosti Grupo Antolin.
Již současná politika EU posílá evropský automobilový průmysl ke dnu a zastavení výroby aut se spalovacími motory jej zastaví úplně. Sázka na jedinou kartu elektrifikace se nám jednou velice vymstí a je to vidět již nyní. Pro automobilový průmysl v Evropě je již dnes osud zpečetěn. V lepším případě zůstanou v Evropě aktivní 3 prémiové značky. Ostatní se bude dovážet z Asie. Elektrické auto dle mého názoru není úplně špatné řešení, dává smysl při cenovce do 500.000 Kč a s dojezdem 250 km pro krátké vzdálenosti nebo do města.
Nebudou to jenom spalovací motory ale celá auta. Dopad do oblasti zaměstnanosti bude enormní. Na regulaci pomocí zvýšených cel, což je jediné na čem se po rozkoukání EU usnese, bude pozdě. Stačí se podívat, jak rychle a efektivně nás korejské a čínské automobilky nahradily potichu v Rusku.
Ačkoliv patříme k největším výrobcům na obyvatele, máme po Slovensku jeden z nejstarších vozových parků v EU. Auto se stává luxusem, nejen kvůli ceně, ale i kvůli provozním nákladům. Proto udržet si auta více než 10 let bude trend. Jak se k tomu staví EU a vláda? Zvýšíme daně na ojetiny, naftu a benzín, zakážeme autům se spalovacími motory vjezd do měst. Tyto donucovací metody nemohou fungovat.
Řešme raději nákladní dopravu, která má na znečištění daleko větší vliv. Přesuňme náklad na koleje. To by mělo pro životní prostředí přínos větší. A když už jsme u kolejí… i v osobní přepravě lze již dnes na železnici pozorovat změnu. Vlakem už se dá spolehlivě a pohodlně cestovat i na větší vzdálenosti.
Určitě nespasí, je to vyhánění čerta ďáblem. Efektivita dnešních spalovacích motorů je na takové úrovni, že e-paliva nedávají smysl.
Autor: Pavel Zikmund, General Manager ve společnosti Grupo Antolin