Petr Němec | 17.12.2024
Internetové platformy a pokračování v reportingu dle DAC 7Daně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
| 13. Listopadu 2010
Evropský soudní dvůr vydal 30. září 2010 své rozhodnutí ve věci EMI Group Ltd (případ č. C-581/08), který se týkal správného uplatnění DPH u poskytnutých vzorků a dárků malé hodnoty. Rozsudek v podstatě potvrzuje stanovisko generálního advokáta z 15. dubna 2009, o kterém jsme Vás již krátce informovali v jednom z našich předchozích čísel. Spor spočíval v tom, že britská společnost EMI Group Ltd (dále jen EMI), jejímž předmětem činnosti je vydávání hudebních nahrávek, bezplatně poskytovala nahrávky nových alb pro účely propagace a odborné kritiky. Nahrávky byly distribuovány v různých formách, některé v provedení určeném pro konečného spotřebitele. EMI odváděla v letech 1987 - 2003 z takto bezplatně poskytnutých nahrávek DPH.
Britský zákon o DPH říká, že poskytnutí dárků je osvobozené *) od daně za podmínky, že hodnota jednotlivého dárku nepřesáhne £50 (cca 1 400 Kč). Kromě toho je dále nutno splnit podmínku, že celková hodnota dárků poskytnutých stejnému obchodnímu partnerovi nepřesáhne za 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců £50. Co se týče bezplatného poskytnutí obchodních vzorků, je obecně od DPH osvobozeno. V případě, že je však větší množství vzorků poskytnuto stejné osobě (bez ohledu na to zda jednorázově nebo opakovaně), a tyto vzorky jsou identické nebo se od sebe podstatně neliší, je od DPH osvobozeno pouze poskytnutí prvního vzorku.
Vzhledem k tomu, že EMI dospěla k názoru, že národní daňová legislativa Velké Británie je v rozporu se šestou směrnicí EU, přestala odvádět DPH z bezplatně poskytnutých nahrávek. Britský finanční úřad společnosti doměřil daň za období červenec 2003 – prosinec 2004, načež EMI podala proti tomuto výměru žalobu k příslušnému soudu.
Evropský soudní dvůr se zabýval několika otázkami:
Po přezkoumání stanoviska generálního advokáta soud předložil odpovědi na výše uvedené otázky k bezplatnému poskytování vzorků a dárků malé hodnoty a vydal následující rozhodnutí:
Závěrem lze tedy k rozhodnutí soudu týkající se problematiky vzorků říci, že za vzorek je považován exemplář výrobku, který je určen k jeho propagaci a který umožňuje posoudit charakteristické rysy a vlastnosti daného výrobku. Přitom nesmí dojít k jiné konečné spotřebě, než je spotřeba, která je přiměřená této propagaci. Pojem „vzorek“ nemůže být vnitrostátními právními předpisy obecně omezen na exempláře poskytnuté ve formě, která není dostupná k prodeji. Vnitrostátní předpisy nemohou omezit ani osvobození pouze na první vzorek z řady stejných vzorků poskytnutých plátcem stejnému příjemci, aniž by zároveň umožňovaly vzít v úvahu povahu propagovaného výrobku a obchodní kontext při konkrétním poskytnutí vzorků.
Fakt, zda je příjemce vzorku plátcem či neplátcem (popř. jejím zaměstnancem), nemá vliv na odpovědi na výše uvedené otázky.
EMI tento šestiletý soudní spor vyhrála a britský finanční úřad jí musí vrátit 3,3 mil. liber (cca 92,4 mil. Kč). Z rozsudku Evropského soudního dvora plyne, že všechny britské společnosti, které v minulosti odvedly DPH z titulu bezplatného poskytnutí dárků malé hodnoty nebo vzorků na základě příslušných ustanovení britského zákona, která jsou dle rozsudku v rozporu se šestou směrnicí, mohou nyní zpětně zažádat o její vrácení (týká se pouze nepromlčených nároků). Tento rozsudek nicméně obsahuje cenné informace i pro české plátce. Rozhodnutím v případu EMI se sice nemění doposud uplatňovaný přístup k této problematice v České republice, ale plátci, kteří se obávali nezdanit bezplatné poskytnutí reklamních dárků či vzorků (např. z důvodu nejasné definice obchodních vzorků, distribuce vzorků a dárků přes zprostředkovatele apod.), mají nyní větší právní jistotu, pokud tak učiní.