M. Sýkora Horňáková | 25.11.2024
Ústecký kraj jako centrum filmu? Milionové dotace přináší nové šanceDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
František Poborský | Petr Turczer | 26. Ledna 2021
S účinností 1. ledna 2021 došlo ke změně zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku[1] (dále jen „ZoM“) a oceňovací vyhlášky č. 441/2013 Sb.[2] (dále jen „OV“). Nově zavedené změny znamenají nezanedbatelný posun ve způsobech oceňování majetku dle ZoM[3].
Nejvýznamnější změny zavedené v ZoM od 1. 1. 2021 spočívají v tom, že:
ZoM i OV též nově kladou důraz na odůvodnění použitých údajů, postupů a určení použitého standardu hodnoty (§2, odst. 5 ZoM; §1a, odst. 2, 3, 4 OV; § 1b, odst. 3 OV).
Nově též OV požaduje, aby spolu s určením obvyklé ceny nemovité věci nebo její tržní hodnoty došlo také k určení ceny zjištěné (vyjma případů ocenění pro zajištění pro účely související s činností banky, zahraniční banky nebo spořitelního a úvěrního družstva).
Praktické dopady na oceňování majetku
ZoM do české legislativy nově zavádí standard hodnoty, který je používán pro většinu ocenění majetku nepodléhajících ZoM, a tak přibližuje oceňování pro vymezené případy, pro něž je relevantní ZoM, běžnému (tzv. „tržnímu“) oceňování majetku. Tržní hodnota dle ZoM (§2, odst. 4 ZoM) se pak snaží přiblížit její široce přijímané definici dle Mezinárodních oceňovacích standardů (dále jen „IVS“). Zavedením tržní hodnoty a jednoznačným vymezením obvyklé ceny odpadá řada nejasností při odlišení těchto standardů hodnoty, kterým oceňovatelé dříve čelili.
Zvýšený důraz na uvedení, odůvodnění a kontrolovatelnost postupů ocenění je v souladu s trendem v legislativní úpravě znalecké činnosti (k tomu srov. změny v důsledku zcela nového zákona č. 254/2019 Sb., o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech).
Pro ocenění věcných břemen v souladu se ZoM, resp. OV, se bude nově užívat metody DCF v případě časového omezení dalšího trvání věcného břemene (např. doba trvání života, příp. určitá doba trvání věcného břemene), resp. kalkulace věčné renty v případě věcného břemene zřízeného na neurčitou dobu (§39a, odst. 1 OV). Zavedením těchto postupů dojde k přiblížení se současným postupům tržního oceňování a takto určená cena věcného břemene bude objektivněji vystihovat jeho skutečnou hodnotu. Zjednodušené ocenění věcných břemen pro technickou infrastrukturu (§39b OV) potom určuje jednoduchý, jasný a zejména také sjednocující postup pro ocenění těchto věcných břemen.
Závadou nemovité věci se rozumí věcné břemeno nebo právo zřízené jinak, než jako právo odpovídající věcnému břemeni (§16c, odst. 1 ZoM). Princip jejího ocenění, který uvádí OV (§39c, odst. 1), je obdobný principu ocenění věcných břemen, který jsme rozebrali výše.
Převážně lze hodnotit výše uvedené změny v ZoM a OV pozitivně, neboť v nich lze spatřovat snahu o přiblížení se k principům současné praxe tržního oceňování. V některých případech (např. nutnost spolu s určením obvyklé ceny nemovité věci, resp. její tržní hodnoty určit její cenu zjištěnou) je ovšem spíše na zamyšlení relativně pochybná užitečnost těchto změn.
[1] Zákonem č. 237/2020 Sb.
[2] Vyhláškou č. 488/2020 Sb.
[3] ZoM je pak relevantní pro účely stanovené zvláštními předpisy, stanoví-li tak příslušný orgán v rámci svého oprávnění nebo dohodnou-li se tak strany.