Alice Šrámková | 8.10.2024
IFRS 18 Prezentace a zveřejnění v účetní závěrceDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
SWOT analýza je určena pro všechny, ať už jste společnost nebo jedinec. Pokud v současné době přemýšlíte o nějaké změně, pokroku, vývoji a nevíte, zda a hlavně jak toho dosáhnout, je SWOT analýza vhodným nástrojem a může Vám být nápomocna v daném rozhodnutí.SWOT analýza je jednou z nejpoužívanějších analytických metod v rámci hodnocení podniku, ale je možné ji použít téměř na cokoliv, jak uvidíme dále. Pojem SWOT v sobě zahrnuje zkratku čtyř anglických slov a to Strenghts (silné stránky), Weaknesses (slabé stránky), Opportunities (příležitosti) a Threats (hrozby). Pomocí těchto čtyř kritérií hodnotíme aktuální stav, nalézáme aktuální či možné budoucí problémy (překážky), možnosti dalšího růstu atd. a na jejímž základě se dále rozhodujeme o dalších krocích.
Sami tohoto nástroje využíváme zejména při realizaci zakázek typu „dohodnutých postupů“ (v rámci Due Diligence), jak ve svém článku uvádí kolega Milan Pašek. Zejména při akvizicích nám tento nástroj umožňuje posoudit silné a slabé stránky akvizičního cíle a poskytuje tak další relevantní informace jak pro rozhodování investora, tak navazující obchodní jednání. Využití SWOT analýzy je však mnohem širší.
Jak jsme výše uvedli, představuje SWOT analýza přehled jednotlivých podnětů, a to vnitřních a vnějších, které společnost či jedince (osobu) ovlivňují a které slouží k dalšímu rozhodování.
Vnitřní podněty
Hodnocení vnitřních podnětů (vlivů) se provádí prostřednictvím interních dokumentů např. finančních analýz, vnitřních předpisů atd. Je tedy nutné se zaměřit na všechny dostupné interní podklady, které lze využít pro analýzu:
Vnější vlivy
Hodnocení vnějších podnětů (vlivů) by se mělo provádět zejména prostřednictvím vnějších zdrojů a to např. veřejně dostupných informací (různých analýz trhu, ekonomiky atd.), aktuálních informací o stávajících a potencionálních konkurentech případně vývoji daného odvětví atd.). Tyto informace mohou být v některých případech obtížně získatelné, je tedy nutné vynaložit více úsilí k jejich získání pro možnost zhodnocení:
Souhrn všech vlivů uvádíme v následujícím grafickém znázornění, které představuje tzv. matici SWOT.
Výsledkem SWOT analýzy by mělo být zhodnocení aktuálního stavu věci, určení možného vývoje za pomocí aktuálních sil a prostředků nebo prostřednictvím využití jednotlivých příležitostí s přihlédnutím k existenci hrozeb a jejich eliminací a související přeměně nedostatků v budoucí prospěch.
Na základě výše uvedeného popisu SWOT analýzy by se mohlo zdát, že sestavení daného přehledu (matice SWOT) je velmi jednoduché a nevyžaduje vyšší časovou náročnost či úsilí. Bohužel opak je pravdou, a aby SWOT analýza byla smysluplná a naplňovala stanovený cíl, je nezbytné dodržovat alespoň níže uvedená nepsaná pravidla: