V rámci programu Connecting Europe Facility (CEF) bylo otevřeno několik dotačních titulů, které jsou zaměřeny na rozvoj a modernizaci železniční i silniční dopravní infrastruktury v rámci globální sítě TEN-T. V našem textu najdete jejich ucelený přehled.
Globální a hlavní síť – železniční dopravní infrastruktura
Práce, studie nebo kombinace
Podávání žádostí: do 30. ledna 2024
Maximální výše podpory: 85 %
Alokace pro projekty globální sítě: 350 mil. EUR
Alokace pro projekty hlavní sítě: 2 800 mil. EUR
Způsobilí žadatelé: Právnické osoby se sídlem v jednom ze členských států způsobilých k financování z Fondu soudržnosti.
Podporované aktivity
- Výstavba/modernizace přeshraničních a chybějících spojů.
- Zvýšení kapacity uzlů, včetně lepšího propojení dálkové a místní dopravy.
- Napojení terminálů nákladní dopravy na síť TEN-T, včetně výstavby/modernizace složky železniční infrastruktury terminálů.
- Elektrifikace traťových kolejí a modernizace/výstavba elektrifikačních systémů.
Silnice, železniční a silniční terminály a multimodální logistické platformy
Práce, studie nebo kombinace
Podávání žádostí: do 30. ledna 2024
Maximální výše podpory: 85 %
Alokace: 2 800 mil. EUR
Způsobilí žadatelé: Právnické osoby se sídlem v jednom ze členských států způsobilých k financování z Fondu soudržnosti.
Podporované aktivity
- Výstavba nebo modernizace železničních a silničních terminálů, překladišť intermodální dopravy a dalších veřejně přístupných multimodálních logistických platforem umístěných na síti TEN-T nebo v její blízkosti.
- Projekty mohou zahrnovat spojovací nebo odbočovací koleje; elektrické přípojky; elektrifikaci a úpravy pro snížení spotřeby energie; odstavné plochy pro vozidla a kontejnery; úpravy pro manipulaci s vlaky o délce 740 m; překládací zařízení pro intermodální nakládací jednotky na bázi paliva s nulovými emisemi (např. elektřina, vodík); specifická zařízení pro přepravu návěsů po železnici; modernizace zařízení, která umožňují překládku nových intermodálních nakládacích jednotek; zařízení a aplikace informačních a komunikačních technologií zlepšující interoperabilitu; využívání digitálních dopravních dat nebo manipulaci s terminály, jako jsou fotobrány a automatická odbavovací zařízení.
Bezpečná parkovací infrastruktura
Práce
Podávání žádostí: do 30. ledna 2024
Maximální výše podpory: 85 %
Alokace: 150 mil. EUR
Způsobilí žadatelé: Právnické osoby se sídlem v jednom ze členských států způsobilých k financování z Fondu soudržnosti.
Podporované aktivity
- Výstavba nových nebo modernizace stávajících zabezpečených parkovišť, která mají být certifikována v souladu s nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/10124 (včetně bezpečnostních, informačních a komunikačních technologií) na silniční síti TEN-T a jejích uzlech pro nákladní a užitková vozidla.
- Práce na optimalizaci využívání stávajících bezpečných parkovišť pro nákladní a užitková vozidla prostřednictvím statických a dynamických informačních zařízení, které se týkají shromažďování, zpracování a šíření informací o parkování.
Zlepšení odolnosti dopravní infrastruktury
Práce, studie nebo kombinace
Podávání žádostí: do 30. ledna 2024
Maximální výše podpory: 85 %
Alokace: 150 mil. EUR
Způsobilí žadatelé: Právnické osoby se sídlem v jednom ze členských států způsobilých k financování z Fondu soudržnosti.
Podporované aktivity
- Zlepšení odolnosti dopravní infrastruktury, zejména přizpůsobení/modernizace infrastruktury nebo instalace inteligentních monitorovacích systémů v důsledku změny klimatu a/nebo přírodních katastrof.
- Projekty by měly poukazovat na vysoká rizika spojená s absencí opatření na podporu odolnosti dopravní infrastruktury.
Bezpečnost silničního provozu
Práce, studie nebo kombinace
Podávání žádostí: do 30. ledna 2024
Maximální výše podpory: 85 %
Alokace: 150 mil. EUR
Způsobilí žadatelé: Právnické osoby se sídlem v jednom ze členských států způsobilých k financování z Fondu soudržnosti.
Podporované aktivity
- Modernizace stávajících silničních úseků hlavní a globální sítě se špatným hodnocením bezpečnosti nebo s vysokým výskytem nehod s cílem zvýšit bezpečnost těchto úseků.
- Takové projekty mohou zahrnovat: systémové zlepšení vestavěné bezpečnosti silnic; realizaci opatření určených při hodnocení bezpečnosti silničního provozu v rámci celé sítě; modernizace nejkritičtějších úseků s největším rizikem nehod („hot spots“), které byly identifikovány v rámci hodnocení bezpečnosti silniční sítě; zavádění digitálních informačních systémů pro účely bezpečného užívání silnic a silničních tunelů a/nebo pro účely kontroly dodržování předpisů.
Forma podpory:
- Jedná se o smíšený grant založený na skutečných nákladech (skutečné náklady s prvky jednotkových nákladů a paušální sazby).
- To znamená, že z grantu budou hrazeny POUZE určité typy nákladů (způsobilé náklady) a náklady, které byly skutečně vynaloženy na projekt (NE náklady uvedené v rozpočtu).
- V případě jednotkových nákladů a paušálních sazeb mohou být účtovány částky vypočtené tak, jak je vysvětleno v grantové dohodě.
|
Další podmínky:
- Infrastruktura a zařízení podporované v rámci programu CEF musí být zpřístupněny všem subjektům na základě zákazu diskriminace.
- V zájmu zajištění účinnosti finančních prostředků EU se žadatelům důrazně doporučuje, aby předkládali žádosti na projekty s celkovým požadovaným příspěvkem EU na způsobilé náklady ve výši nejméně 1 000 000 EUR.
! Každý z výše uvedených dotačních titulů má další specifické podmínky podpory.
|
V případě zájmu o informace o dotacích nebo přípravu a podání projektových žádostí jsme vám k dispozici.